studnia

Mam slabą ziemię (trudnoprzepuszczalną) i poziom wód gruntowych na głębokości ok. 1,5 m dlatego mogę mieć problemy z instalacją oczyszczalni przydomowej lub biologicznej. Zastanawiam się czy może dreny melioracji wykorzystać na swoje potrzeby, a mianowicie zbudować studnie chłonną nad drenem meloracji, odkryty dren przysypać tłuczniem, przykryć geowłókniną i na to kilkanaście centymetrów żwiru. Mowa oczywiście o oczyszczalni biologicznej a studnia o gł. ok. 1m wykonana z kręgów betonowych. Nadmienie, iż dom będą zamieszkiwać 3 os. w tym 1 dziecko (3 lata). W przyszłości, gdyby studnia dobrze odbierała można do niej podłączyć np: odwodnienie opaskowe domu.1. Co dalej dzieje się z tym drenem - ma wylot do rowu czy do przepompowni? Jeżeli do przepompowni, to zwiększysz ilość dopływających tam odcieków, chociaż w sumie przy trzech osobach nie jest to duża ilość. No tak, ale chcesz urządzenie usytuować na drenie - to też jest niedopuszczalne ze względu na brak dostępu technicznego do drenu (w przypadku, gdy będzie przeprowadzana inwestycja np. sprawdzania drożności, czy wymiany rur drenarskich, to takie urządzenie musiało by zostać zniszczone). Dlatego ja podsuwam pomysł wykonania rozsączenia obokDren wpada do studzienki melioracyjnej zlokalizowanej na sąsiedniej działce a następnie do rowu melioracyjnego. Ad 2. Faktycznie tu może być problem. Jedyne wyjście to wprowadzić rurę do studzienki około 50cm ppt. Zakładając, że oczyszczalnia biologiczna działa prawidłowo nie powinno być problemu ze zbyt małą odległością od wód podziemnych. Jeszcze możę nadmienie, że głębokość wód podziemnych oszacowana jest wizualnie (woda w studzience melioracyjnej na sąsiedniej działce jest poniżej 3 kręgu). 2. Nawet przy studni chłonnej powinieneś zachować wysokość wylotu ścieków do gruntu 1,5 m powyżej poziomu wody gruntowej - czyli u ciebie na poziomie powierzchni terenu. Powinieneś więc usypać kopczyk, żeby zabezpieczyć rurociąg przed zamarznięciem. Poza tym taki poziom oznacza, że musisz zastosować pompę do ścieków oczyszczonych.Wg prawa do urządzeń melioracyjnych nie wolno podłączać żadnych innych urządzeń wodnych! Zwłaszcza bezpośrednio.Przyznam, że kombinowałem warszawa montaż przyłączy w ten sposób jednak jedyne możliwe usytuowanie drenażu rozsączającego jest prostopadłe do melioracji. Tak więc mój drenaż może przeciąć się z jedną nitką drenażu melioracyjnego - a może to wystarczy zakładając oczywiście, że melioracja jest drożna. Skoro jesteśmy przy drenażu rozsączającym współdziałającym ze zwykłą oczyszczalnią to może wiecie w przybliżeniu jaka jest jego żywotność. Z informacji jakie udało mi się uzyskać wynika że zamulenie drenażu (zapchanie) to tylko kwestia czasu. No właśnie jak to jest naprawdę, czy może wystarczy dbać o oczyszczalnię (wywozić regularnie osad, wrzucać do kibelka bakterie) aby w części drenażowej oczyszczalni znajdowała się już tylko klarowna woda. Czy wtedy drenaż wytrzyma co najmniej 10 lat. Wg mnie rozsądnym rozwiązaniem jest wykonanie drenażu rozsączającego wzdłuż drenażu melioracyjnego w odległości ok. 1,5m, a przestrzeń pomiędzy nitkami drenarskimi zasypać drobnym żwirkiem, albo piaskiem i zabezpieczyć geowłókniną przed zamulaniem i mieszaniem z innymi warstwami. Oczywiście najlepiej, jakby to sprawdził i zweryfikował jakiś specjalista meliorant 3. Drenaż melioracyjny ma swoją pojemność i przepustowość. Podłączenie do niego kolejnych i kolejnych źródeł wody może te wielkości przekroczyć i doprowadzić do podniesienia się w tym miejscu wody gruntowej. Raczej odradzam podłączenie drenażu opaskowego do tego istniejącego, a przynajmniej bez sprawdzenia tego przez jakiegoś fachowca.

Komentarze

  1. Ja również mam u siebie studnię głębinową i na ten moment nie mogę narzekać na jej działanie. Planuję jeszcze na wiosnę podłączyć dodatkowo zestaw hydroforowy https://www.dostudni.pl/zestawy-hydroforowe,c11.html gdyż najprawdopodobniej będę rozprowadzał wodę jeszcze w inne miejsc ana mojej działce. Jednym z nich z pewnością będzie ogród.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie studnie są bardzo ważnym rozwiązaniem jeśli chcemy mieć własne ujęcie wody. Ja także jestem zdania, że dobrze jest wiedzieć komu zlecić całe podłączenie takiej instalacji. Ja za każdym razem jak coś to dzwonię po hydraulika https://rost.wroclaw.pl/ i wiem, że to jest bardzo mądra opcja.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama studnia faktycznie jest bardzo fajnym rozwiązaniem i ja jeszcze jestem zdania, ze na pewno dobrze jest wiedzieć komu zlecić jej wykonanie oraz podłączenie. U mnie takimi sprawami od razu zajął się hydraulik https://darek-hydraulik.pl/ i już teraz wiem, że ten wybór był po prostu najlepszy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

szczelnie

ludność

przepływy